Wij hebben een prachtige zoon van 5 jaar. Hij is energiek, temperamentvol, spontaan, stoer, grappig en lief. Maar zijn pittige karakter heeft ook uitdagingen. Voor ons, maar vooral voor hemzelf. Op momenten kan hij heel onzeker en gevoelig zijn of uitbarsten in blinde woede. Omdat de stressvolle momenten ook nog met enige regelmaat tot uiting kwamen in een migraine aanval, hebben we Ilse om advies gevraagd. In een aantal sessies is ze met onze zoon aan de slag gegaan. Eerst het leren herkennen en benoemen van zijn gevoelens zoals zijn boosheid. Daarna werken aan hoe hij een woede aanval kan voorkomen en zijn zelfvertrouwen kan vergroten. Tot slot hebben ze samen gekeken hoe hij het beste kan ontspannen. De sessies zijn heel zinvol geweest. We zien hoe hij zich bewust is van zijn eigen reacties en hoe hard hij probeert om zijn gevoelens op een gezonde manier te tonen en erover te praten. Dat gaat steeds beter. Wij hebben geleerd hoe we hem hierbij kunnen helpen. Soms is het omarmen en samen rustig worden, soms juist even laten afkoelen. We hebben een goede balans gevonden. Er is meer rust in ons gezin en we kunnen volop van hem genieten met al zijn unieke eigenschappen. 
 
 
Rots en water.

 

Inmiddels heb ik als leerkracht op een basisschool een heel aantal jaren ervaring met rots en water. Op de school waar ik werk, verzorgt Ilse de lessen rots en water.

 

Een les begint altijd met de rots en water groet. Dit is een officieel moment waarbij het tonen van wederzijds respect van belang is.

Kinderen leren wat rots en water betekent. Beide eigenschappen heb je nodig, afhankelijk van de situatie waarin je je bevindt.

 

Bij het vormen van bijvoorbeeld een kring, vallen al dingen op die ik herken uit de praktijk in de klas. Sommige kinderen zijn afwachtend, anderen zijn haantje de voorste, weer anderen overleggen en stellen zich flexibel op. Vaak zie je tijdens eenvoudige oefeningen kenmerken die gunstig of juist belemmerend in het dagelijkse functioneren zijn. Hier kun je vervolgens op inspelen.

Ilse doet dat naar mijn mening zeer efficiënt en op een hele veilige en kindgerichte manier. Elk kind mag zichzelf zijn en elk kind mag leren.

 

Zo leren kinderen door middel van diverse oefeningen onder andere om na drukte weer rustig te worden, hun focus verbeteren, opkomen voor zichzelf, incasseren, omgaan met conflicten, grenzen aangeven, angst overwinnen, omgaan met teleurstelling en hun eigen kwaliteiten en valkuilen herkennen. Kinderen leren zowel individueel als in groepsverband. Ilse is gedurende de lessen hun coach.

De kinderen zien de oefeningen van rots en water als spelletjes. Ze hebben er plezier in maar ervaren ook wat (nog) moeilijk voor ze is. Elk kind leert bewust wat zijn eigen aandachtspunten zijn. Ook benoemen de kinderen zelf wat de lessen hen opleveren. 

 

Natuurlijk is het van belang dat er een vertaalslag is van de rots en water training naar de dagelijkse praktijk. Als leerkracht vraag ik kinderen naar wat hen in een lastige situatie sterker maakt of wat ze nodig hebben. De oplossingen die kinderen zelf aandragen, zijn vaak zeer doelgericht! Rots en water werkt ook preventief. 

 

Ik ben ervan overtuigd dat kinderen door middel van deze training vaardigheden leren, die van belang zijn voor het functioneren in onze maatschappij, zowel nu als later.